Co warto wiedzieć wcześniej zanim zamontujemy automatykę w bramie
Do tego, że prawidłowy montaż siłownika ma wpływ na późniejszą eksploatację bramy, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Brak płynności ruchu, awarie, czy nawet utrata gwarancji to tylko niektóre z możliwych problemów, jakie może powodować nieprawidłowo dobrany, bądź zamontowany napęd. Na co więc zwrócić uwagę, gdy zdecydujemy się na wyposażenie bramy w system automatyki?
Brama wjazdowa otwierana jednym przyciskiem pilota to niewątpliwie wygoda, która, zwłaszcza w podczas zimowych mrozów, ucieszyłaby każdego. Jednak decydując się na montaż automatyki musimy pamiętać, żeby zwrócić baczną uwagę, by została ona prawidłowo zainstalowana. W przeciwnym razie, zamiast oczekiwanego komfortu, może okazać się, że przysporzyliśmy sobie jedynie dodatkowych problemów. Dlatego też warto zapoznać się wcześniej z kilkoma zasadami doboru i instalacji siłowników. Jest to szczególnie ważne w przypadku bram skrzydłowych, gdzie istnieje olbrzymia ilość czynników, mogących wpłynąć zarówno na dobór, jak i sposób montażu siłownika.
Po pierwsze - ciężar bramy
Jednym z podstawowych czynników, jakie należy określić przed montażem automatyki, jest ciężar bramy. Jest to bardzo ważny parametr determinujący w dużej mierze dobór odpowiedniego modelu napędu. Zbyt słaby siłownik nie tylko nie zapewni nam optymalnej pracy systemu, ale również może ulec awarii spowodowanej nadmiernym obciążeniem.
Z drugiej strony, nie ma sensu inwestować w modele przeznaczone do pracy z bramami o ciężarze dużo wyższym niż posiadana, ponieważ niepotrzebnie zwiększy to koszt całej inwestycji. Warto więc skorzystać z porady eksperta, który pomoże nam ocenić samą bramę oraz dobrać odpowiedni siłownik.
Dla niedoświadczonej osoby odpowiednia ocena bramy wjazdowej może stanowić nie lada problem. Dlatego też, zawsze zalecamy wizytę instalatora u klienta już na samym początku współpracy, ponieważ tylko wtedy może ustalić on rzeczywiste parametry pracy napędu. Dopiero mając pełne dane, można przystąpić do wyboru konkretnego modelu siłownika, który zagwarantuje optymalną pracę całego systemu. Tak dobrany napęd pozwoli nam uniknąć niepotrzebnych strat finansowych związanych z kupnem zbyt słabego lub zbyt mocnego modelu - mówi Grzegorz Jakóbczyk, dyrektor ds. technicznych z firmy Nice.
Po drugie - kąt otwarcia bramy i ocena jej stanu technicznego
Jednak ocena ciężaru i rozmiarów bramy to nie jedyne parametry, które należy ocenić przed dobraniem napędu. Równie ważne jest określenie kątów otwarcia, intensywności pracy oraz ocena stanu technicznego bramy, przydatność konstrukcji (np. odpowiednia sztywność), możliwość doprowadzenia instalacji elektrycznej zasilającej urządzenia oraz analiza słupków (ich wymiary i materiał, z których zostały wykonane), na których zamocowana jest brama.
Należy wiedzieć, że nie każda brama nadaje się do tego, by wzbogacić ją o system automatyki. Zbyt duża odległość zawiasów od krawędzi słupka, zła konstrukcja, bądź zły stan techniczny bramy skutecznie uniemożliwią nam montaż siłownika.
Przeprowadzenie wstępnej oceny warunków montażu to bardzo ważny etap procesu zautomatyzowania bramy. Określenie podstawowych parametrów pracy dla systemu zmniejszy ryzyko błędnego doboru oraz montażu siłowników. Dlatego też, tak ważna jest wstępna ocena warunków, w których będzie pracował nasz napęd - mówi Grzegorz Jakóbczyk.
Po trzecie - montaż
Choć wydawać by się mogło, że przymocowanie siłownika do słupka nie powinno być problematyczne, to jest to wyjątkowo ważny etap. Zaniedbania poczynione w tej fazie skutkować mogą bowiem przeciążeniami, prowadzącymi do szybszego zużywania się napędu oraz brak płynności w ruchu bramy. Co więcej, błędnie zamontowany siłownik może stracić gwarancję producenta.
Odpowiedni dobór miejsca montażu jest szczególnie istotny w przypadku siłowników ze śrubą pociągową, które muszą być właściwie zamocowane względem osi obrotu skrzydła. Zależność pomiędzy wymiarami montażowymi jest tu ściśle określona, a każde odstępstwo może spowodować problemy w przyszłości. Dlatego też, tego typu siłowniki dedykowane są bramom o stosunkowo niewielkiej odległości pomiędzy zawiasem, a powierzchnią montażu napędu.
W innym przypadku warto rozważyć montaż siłownika z tak zwanym łamanym ramieniem, który przystosowany jest do montażu na dużo szerszych słupkach niż w przypadku napędów ze śrubą pociągową. Jeśli jednak nasza brama jest na tyle specyficzna, że nie ma możliwości montażu żadnego z powyższych modeli, możemy sięgnąć po siłownik „podziemny”, którego mechanizm znajduje się poniżej poziomu gruntu. Jest to nie tylko rozwiązanie wyjątkowo dyskretne, ale również pozbawione problemów z wymiarami montażowymi. Jednak w tym wypadku należy bacznie zwrócić uwagę na odprowadzanie wody, która mogłaby zaszkodzić mechanizmowi. Dlatego też, właściwy drenaż przestrzeni pracy siłownika jest kluczowy dla jego długiej i bezawaryjnej pracy.
Poprawnie zamontowany silnik jest gwarancją sprawnie działającej automatyki. Błędy popełnione na tym etapie mogą być fatalne w skutkach podczas dalszego korzystania z bramy. Dlatego też, warto zwrócić się do specjalisty – nasi autoryzowani partnerzy nie tylko posiadają głęboką wiedzę na temat odpowiedniego doboru siłownika, ale również gwarantują odpowiedni jego montaż, co pomoże nam uniknąć problemów z eksploatacją całego systemu - mówi Grzegorz Jakóbczyk.